تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی در کولرگازی می توان گفت در عملکرد و کارایی آن است . این کمپرسور ها هر سه وظیفه فشرده کردن گاز و انتقال ان در کولر را برعهده دارند و تقریبا هدف یکسانی دارند. آنها هر سه این کار را با تغییر فشار در نقاط معینی انجام می دهند تا گاز را مجبور به خروج کنند. اما هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و تفاوت هایی هم با هم دارند. و ما در این مطلب ، تفاوت کمپرسور روتاری ، اسکرول و پیستونی و همچنین نحوه عملکرد هر کدام را برای شما شرح می دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید. که باید در هنگام فروش کولرگازی ارزان از طریق فروشنده حتما به این موضوع دقت فرمایید .


کمپرسور اسکرول

نحوه عملکرد کمپرسور اسکرول به این صورت است که گاز به داخل محفظه کشیده شده و در آن حبس می‌شود تا کمپرسور با فشرده کردن هوا حجم آن را کم کرده و سپس به سمت کندانسور هدایت می‌کند. دو جزء اصلی تشکیل‌دهنده این نوع کمپرسور یک اسکرول ثابت و یک اسکرول مشابه متحرک است. هر کدام از این اسکرول ها به شکل یک مارپیچ ساخته شده‌اند. اسکرول اول به اندازه ۱۸۰ درجه نسبت به اسکرول دیگر می‌چرخد و اجازه می‌دهد قسمت حلزونی این دو با هم جور شوند. گاز کشیده شده بین این دو قطعه با حرکت اسکرول متحرک فشرده می‌شود و فشار لازم برای دمیدن گاز به سمت خروجی فراهم می‌شود. بدنه این کمپرسور به‌گونه‌ای طراحی‌شده که مانع نشت پیدا کردن گاز به سمت بیرون می‌شود. کمپرسور اسکرول از قوی‌ترین اجزای دستگاه‌های ایجادکننده هوای سرد در بازار هستند. به همین دلیل است از این نوع کمپرسور در اغلب یخچال‌ها و کولرها استفاده می‌شود. مزیت کمپرسور اسکرول در مصرف بهینه انرژی است. اما ظرفیت سرمایشی بالای آن هنگام کار کردن، گاهی باعث داغ شدن بدنه دستگاه می‌شود. این خود می ‌تواند در درازمدت در عملکرد کولرگازی اختلال ایجاد کند. یکی از مدل ها می توان گفت مدل اجنرال است که شما بعد از خرید کولرگازی جنرال می توان گفت بهترین انتخاب خود را کرده اید .

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری (غلتکی) برای فشرده کردن هوا از دو غلتک قرینه هم که به آن‌ها پیچ هلیکال هم گفته می‌شود استفاده می‌کند. این دو غلتک در جهت مخالف یکدیگر می‌چرخند و با گردش ۳۶۰ درجه ‌ای تیغه‌ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می‌گیرد. وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می‌شود در اثر چرخش غلتک‌ها و برخورد پره‌های غلتک با گاز، هوا با فشار به سمت خروجی هدایت می‌شود. کمپرسور روتاری برای سازه‌های صنعتی و ساختمان شرکت‌های بزرگ مناسب است.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی همان‌طور که از نام آن پیداست از پیستون برای فشرده‌سازی گاز مبرد استفاده می‌کند. این کمپرسور طراحی مشابه یک موتور احتراق داخلی دارد. در درون بدنه کمپرسور پیستونی یک شفت مرکزی وجود دارد که بسته به ظرفیت کمپرسور دو تا شش پیستون را درون محفظه استوانه‌ای شکل حرکت می‌دهد. این شفت مرکزی به‌ طور معمول از یک موتور خارجی نیرو می‌گیرد. با کشیده شدن پیستون‌ها به عقب گاز به درون محفظه استوانه‌ ای شکل کشیده می‌شود، متراکم شده و سپس به داخل سیستم دمیده می‌شود. این کمپرسورها به دلیل ساختار ساده خود هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند. بااین ‌وجود باید سروصدا و حرارت زیادی که تولید می‌کنند را هم هنگام خرید در نظر گرفت. یکی از مثال هایی که می توان زد کولرگازی 18 هزار می باشد .

مقایسه کمپرسورهای اسکرول، روتاری و پیستونی

 بالاترین سرعت ایجاد سرمایش و مصرف بهینه انرژی: کمپرسور اسکرول

کمپرسورهای اسکرول می‌توانند حجم مشخصی از هوا را با سرعت بیشتری نسبت به کمپرسورهای روتاری و پیستونی خنک کنند. همچنین این نوع کمپرسورها کم‌مصرف ‌تر از دو کمپرسور دیگر هستند و در مجموع استفاده از کمپرسور اسکرول در کاهش هزینه‌های انرژی به شما کمک می‌کند. کمپرسورهای روتاری و پیستونی با سرعت کمتری دمای هوا را کاهش می‌دهند اما در عوض ظرفیت سرمایش بالاتری دارند. کمپرسور اسکرول قیمت بالاتری نسبت به این دو کمپرسور دارد.

ظرفیت سرمایشی بالا با قیمت کم: کمپرسور روتاری

 کمپرسور روتاری نسبت به کمپرسور اسکرول قوی‌ تر است و بنابراین می‌تواند حجم هوای بیش ‌تری را نسبت به کمپرسور اسکرول خنک کند. اما قدرت سرمایش کمپرسور روتاری نسبت به کمپرسور پیستونی کم‌ تر است. در عوض نسبت انرژی مصرفی به سرمای تولیدشده کمپرسور روتاری از پیستونی کم‌ تر است و در نتیجه راندمان بالاتری دارد. با وجود توانایی بالای کمپرسور روتاری در خنک کردن حجم زیادی از گاز، این کمپرسور معمولاً قیمت پایین‌تری دارد.

قدرت سرمایشی بالا و هزینه تعمیر و نگهداری کم: کمپرسور پیستونی

 کمپرسورهای اسکرول و روتاری هر دو مشکلاتی در زمینه تعمیر و نگهداری دارند. زیرا هر دو این کمپرسورها (به خصوص کمپرسور اسکرول) ساختار پیچیده‌تر و پیشرفته‌ تری نسبت به کمپرسور پیستونی دارند و در صورت خراب شدن قطعات آن‌ها، فرآیند تعمیر آن سخت ‌تر و پرهزینه‌ تر خواهد بود. کمپرسور پیستونی قدمت طولانی و ساختار ساده‌ تری نسبت به دو کمپرسور دیگر دارد و در صورت بروز مشکل تعمیر آن ساده ‌تر است. همچنین ظرفیت سرمایشی بالای کمپرسور پیستونی آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای مناطق بسیار گرم می‌سازد.

کولر گازی موتور سنگین کدام است؟

کمپرسورهای اسکرول بهترین عملکرد را دارند و انواع روتاری و پیستونی در شرایط متغیری قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل نمی‌توان در موردشان نظری قطعی داد. در کولر گازی‌های امروزی، کمپرسور روتاری پرکاربردترین نوع است و انواع اسکرول با وجود عملکرد بهتر، خیلی کمتر استفاده می‌شوند. شما زیاد خودتان را درگیر نوع کمپرسور نکنید!

اما کلا کمپرسورهای تمام مدل ها به سه کلاس آب و هوایی معتدل (T1)، خنک (T2) و گرمسیری (T3) تقسیم می‌شوند. کولر گازی‌هایی که دارای کلاس آب و هوایی گرمسیری هستند در مناطق گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان بلوچستان استفاده می‌شوند. نوع کلاس آب و هوایی هر کولر گازی بر روی برچسب انرژی آن درج شده است. در هنگام خرید کولر گازی به برچسب انرژی آن دقت کنید این برچسب‌ها حاوی اطلاعاتی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند انواع مختلف این دستگاه را با توجه به شاخص مصرف انرژی تعیین شده، رده‌های بازدهی انرژی A تا G ، مقایسه نمایید.

این روزها اصطلاح کولر گازی موتور سنگین در بین فروشندگان زیاد به گوش میخورد، منظور از موتور سنگین کمپرسور هایی می باشد که برای مناطق گرمسیری طراحی شده اند یعنی مدل T3 که در بالا توضیح داده ایم .

سخن پایانی

کمپرسور در کنار کندانسور و اپراتور از بخش‌های مکانیکی اصلی کولرگازی است. کمپرسور در واقع قلب یک سیستم سرمایشی است و اختلاف فشار لازم جریان مبرد را از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار می‌سازد. در این مقاله سه نوع رایج کمپرسور کولرگازی یعنی پیستونی، روتاری و اسکرول را معرفی کردیم. هر یک از این کمپرسورها ویژگی و عملکرد مخصوص به خود را  دارند که باید در نظر گرفتن کاربرد آن انتخاب شوند.

 

 

 

 

تحریریه‌ ی ما در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی ( رپورتاژ آگهی ) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.